Vores profil

Idrætsbørnegården Skratmosen er en idrætsinstitution med vuggestue og børnehave. Institutionen er beliggende centralt i Sønderborg med kort afstand til skove, lystbådehavnen og strand, som vi benytter flittigt. Derudover besøger vi ligeledes biblioteket, Sønderborg Slot og andre kulturelle steder i byen.

På stranden

Aktiviteter i Skratmosen

Lanternefest

Hvert år afholdes der lanternefest for børn, søskende og forældre.

Legeplads

Vores legeplads tilbyder børnene gode motoriske udfoldelser med rig mulighed for at udforske bevægelsesglæden.

Mini-OL

Hvert år afholdes der mini OL som forløber over nogle uger. Her kommer børnene igennem forskellige aktiviteter såsom cykelringridning, vandstafet, boldlege og meget mere. I dette forløb starter vi hver dag ud med at tænde vores OL fakkel samt synge vores OL sang.

Idrætshøjskolen

Vi besøger flittigt idrætshøjsskolens spejlsal, hvor idræt er i fokus via. motorikbaner, bevægelseslege, dans m.m.

Gummistøvler

Vi afholder en gang om året en bedsteforældredag, hvor børnene sammen med deres bedsteforældre planter blomster, krydderier og lignende på børnehusets udeområder.

Endvidere afholdes der en årlig sommerfest for børn, søskende og forældre. Her iværksættes forskellige aktiviteter som afsluttes med hjemmebragt mad i form af buffet.

Kolonihus

De kommende skolebørn kommer på en kolonitur. Her cykler vi sammen ud til fjordhytten, hvor vi overnatter i 2 nætter.

Globe

Vi har hvert år et 7 ugers forløb med børnene, hvor vi lærer om egen og andres kulturer. Børnene præsenterer feriebilleder som de har med hjemmefra. Forløbet afsluttes med fællesspisning, hvor børn, søskende og forældre inviteres med.

Skratmosen som idrætsinstitution

Siden 2006 har Skratmosen været en certificeret idrætsinstitution. Personalet har derigennem tilegnet sig kompetencer til udvikling af et fælles grundlag med bevidsthed om pædagogisk idræt som metode i udviklingsarbejdet med børnene.
Idrætspædagogik er en bevidst anvendelse af elementer fra idræt, leg og bevægelse, som indgår i den pædagogiske hverdag. Idrætspædagogik er med til at udvikle børnenes kreativitet, handlekompetence, bevægelsesglæde, sprog og sociale kompetencer via de fire idrætspædagogiske fokuspunkter: social-, fysisk-, psykisk- og kognitiv-idræt.

Børn er i høj grad kropslige, emotionelle, sanselige, meningssøgende og – skabende. De lærer ved at bruge deres forskellige sanser, og tilegner sig erfaringer og viden gennem egne aktive handlinger. Deres følelsesmæssige og opmærksomhedsmæssige tilstand og de relationer børnene indgår i, har fundamental stor betydning for deres læring. Barnets fundamentale måde at lære på, nemlig det at være kropslig og sanselig tænker vi ind i vores hverdag, hvor aktiviteterne i høj grad lægger op til at barnet selv er aktiv, deltagende og bidragende til det fælles daglige liv og de opgaver der skal løses. Vi understøtter børnenes umiddelbare lyst til kropsligt at undersøge og udforske, giver plads og rum til fysisk udfoldelse enten i planlagte idrætsaktiviteter i institutionen, i naturen eller på idrætshøjskolen, eller i spontane aktiviteter der opstår når børn og voksne er bevidste om fysikkens betydning for velvære og trivsel.

Idrætsfaglighed er dermed en bevidst faglig tilgang til udvikling af børns helt fundamentale og naturlige måde at lære og udvikle sig på.